ΥΓΡΑ ΦΡΕΝΩΝ-ΣΩΖΟΥΝ ΖΩΕΣ
Όπως όλοι μας έχουμε διαβάσει στο βιβλίο οδηγιών των SKODA μας, συνιστάται η αλαγή φρένων κάθε 2 χρόνια. Πολλοί από εμάς αγνοούμε αυτήν την προτροπή του κατασκευαστή και είτε από άγνοια είτε για να χαμηλώσουμε το κόστος συντήρησης, δεν τα αλλάζουμε. Το κόστος αλλαγής είναι από 10 έως 15 ευρό. Πόσοι από εμάς γνωρίζουμε ότι αυτή η μικρή επιβάρυνση μία φορά κάθε 2 χρόνια ίσως κάποια στιγμή σώσει την ζωή μας αλλά και τις ζωές των επιβαινόντων?...
Ας δούμε πια είναι η λειτουργία των υγρών φρένων αλλά και όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τα υγρά φρένων.
Τα υγρά φρένων έχουν πολλές ευθύνες. Η αντιδιαβρωτική προστασία και λίπανση των εξαρτημάτων του συστήματος πέδησης είναι μόνο ένα μέρος του ρόλου που τα υγρά φρένων πρέπει να παίξουν. Όλες οι μηχανές που έχουν ένα υδραυλικό σύστημα πεδήσεως πρέπει να χρησιμοποιούν υγρά φρένων, προκειμένου το σύστημα φρένων να λειτουργήσει. Ο τύπος του υγρού που χρησιμοποιείται μπορεί να εξαρτάται από τον τύπο του οχήματος και τις απαιτήσεις του συστήματος πέδησης και τις προδιαγραφές που έχει θέσει ο κατασκευαστής. Τα δύο πιο συνηθισμένα υγρά φρένων που χρησιμοποιούνται είναι υγρά που περιέχουν polyalkylene Glycol Ether και υγρό που περιέχει σιλικόνη ή Silicium βάση Polymer. Και τα δύο υγρά είναι κοινά, αλλά πολύ διαφορετικά σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν. Όσα περιέχουν Polyalklene Glycol Ether είναι τα μόνα υγρά που πρέπει να χρησιμοποιείται σε αγωνιστικά συστήματα πέδησης. Επειδή τα συστήματα πέδησης μπορούν να φθάσουν σε ακραίες θερμοκρασίες τα υγρά φρένων πρέπει να έχουν την ικανότητα να αντέχουν αυτές τις θερμοκρασίες και να μην αποικοδομούνται γρήγορα οι δυνατότητες τους.
SILICONE υγρό που περιέχει σιλικόνη ρευστή, χρησιμοποιούνται γενικά σε στρατιωτικά οχήματα τύπου καθώς και λόγω σιλικόνης το υγρό δεν θα βλάψει βαμμένες επιφάνειες. Τα υγρά με βάση σιλικόνη θεωρούνται ως υγρά DOT 5. Είναι πολύ συμπιέσιμα και μπορεί να δώσουν στον οδηγό την αίσθηση ενός σπογγώδες πεντάλ. Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία του συστήματος πέδησης τόσο περισσότερη η συμπιεστότητα των υγρών και αυτό αυξάνει την αίσθηση του σπογγώδους πεντάλ.Επίσης τα υγρά με σιλικόνη είναι μη υγροσκοπικά που σημαίνει ότι δεν θα απορροφήσει ή θα αναμειγνύεται με νερό. Όταν υπάρχει νερό στο σύστημα πέδησης επειδή αυτό βράζει σε περίπου 212 F , η ικανότητα του συστήματος πέδησης να λειτουργεί σωστά μειώνεται, και ο ατμός που δημιουργείται από το βραστό νερό προσθέτει αέρα στο σύστημα. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το νερό μπορεί να είναι παρόν σε κάθε σύστημα φρένων. Ως εκ τούτου στα με σιλικόνη υγρά φρένων στερείται τη δυνατότητα να ασχοληθούν με την υγρασία και θα μειωθεί δραματικά η απόδοση των συστημάτων κατά την τροχοπέδηση. Πολυγλυκόλης ΑΙΘΕΡΑ υγρά που περιέχουν πολυ αιθέρες γλυκόλης είναι ρευστά θεωρούνται DOT 3, 4 και DOT 5.1. Αυτά τα υγρά είναι υγροσκοπικά με την έννοια ότι έχουν την ικανότητα να αναμειγνύονται με το νερό και να εξακολουθούν να λειτουργούν με ικανοποιητικό τρόπο. Ωστόσο, το νερό θα μειώσει δραστικά το σημείο βρασμού του υγρού. Σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο αυτό δεν είναι ένα θέμα, σε μια μηχανή μεγάλου κυβισμού όμως καθώς και σε ένα αγωνιστικό όχημα αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα, διότι το σημείο βρασμού μειώνει την ικανότητα απόδοσης του υγρού και μειώνεται η απόδοση των συστημάτων κατά την τροχοπέδηση.
FLUID ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ όλα τα υγρά φρένων πρέπει να πληρούν τις θεσμοθετημένες προδιαγραφές συμπεριλαμβανόμενες και τις ομοσπονδιακές κατά τα πρότυπο 116. Στο πλαίσιο αυτού του προτύπου είναι τρεις οι ελάχιστες προδιαγραφές του Υπουργείου Μεταφορών (DOT) για υγρά φρένων. Είναι DOT 3, DOT 4 και DOT 5.1 (για τα υγρά με βάση polyalkylene Glycol Ether) και DOT 5 (για τα με σιλικόνη ως βάση υγρά).
MINIMAL σημείο ζέσης με αυτές τις προδιαγραφές είναι οι εξής: y Ξηρό σημείο βρασμού Wet Υγρό σημείο βρασμού DOT 3 401 F, 284 F, DOT 4 446 F, 311 F,
DOT 5 500 ° F 356 F, DOT 5.1 518 F, 375 F
WET VS. ΞΗΡΑ ΣΗΜΕΙΟ ΒΡΑΣΜΟΥ Ο όρος σημείο βρασμού, όταν χρησιμοποιούνται για υγρά φρένων νοείται η θερμοκρασία που το υγρό φρένων θα αρχίσει να βράζει.
WET ΣΗΜΕΙΟ ΒΡΑΣΜΟΥ Οι ελάχιστες θερμοκρασίες που υγρών φρένων θα αρχίσει να βράζει, όταν το σύστημα πέδησης περιέχει 3% νερό από τον όγκο του συστήματος.
ΞΗΡΑ ΣΗΜΕΙΟ ΒΡΑΣΜΟΥ Οι θερμοκρασίες που υγρό φρένων να αρχίσει να βράζει στο σύστημα.
Υγρασία του συστήματος πέδησης Νερό / υγρασία μπορεί να βρεθεί σχεδόν σε όλα τα συστήματα πέδησης. Υγρασία εισέρχεται στο σύστημα πέδησης με διάφορους τρόπους. Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους είναι να χρησιμοποιεί παλιά ή χρησιμοποιημένα δοχεία υγρών. Λάβετε υπόψη σας, ότι το υγρό φρένων βρίσκεται στα δοχεία αυτά πάντα σε ισοπαλία σε υγρασία με τον περιβάλλοντα αέρα. Το σφιχτό σφράγισμα φιαλών υγρού φρένων και όχι η αποθήκευση αυτών για μεγάλα χρονικά διαστήματα θα βοηθήσει να κρατηθεί η υγρασία έξω. Κατά την αλλαγή, ή σε περίπτωση διαρροής ή κατά την εξαέρωση, ή ακόμα κατά το άνοιγμα του δοχείου υγρών του οχήματος, περίσσια σπουδή πρέπει να δίνεται έτσι ώστε η συμπλήρωση με υγρά, το καθάρισμα και το κλείσιμο του δοχείου να γίνουν το συντομότερο δυνατόν.
Η Συμπύκνωση, (μικρά σταγονίδια υγρασίας) μπορεί να σχηματιστεί σε αγωγούς και δαγκάνες. Στην δαγκάνα και το σωλήνα μεταφοράς υγρού με τα στοιχεία αυτά να θερμαίνονται και να ψύχονται επανειλημμένα, λαμβάνει χώρα η συμπύκνωση, αφήνοντας πίσω της μια αυξημένη υγρασία / νερό. Με την πάροδο του χρόνου η υγρασία παγιδεύεται στο εσωτερικό τμήμα της δαγκάνας-ες, γραμμές, κυλίνδρους, κλπ. Όταν το νερό φθάνει σε 212 F μετατρέπεται σε ατμό. Πολλές φορές ο αέρας στο σύστημα πέδησης είναι αποτέλεσμα του νερού που έχει μετατραπεί σε ατμό. Η συγκέντρωση του ατμού θα δημιουργήσει υψηλή πίεση του αέρα στο σύστημα, μερικές φορές σε σημείο που αρκετή πίεση να ωθήσει δαγκάνα ή και έμβολα στο κλειστό σημείο. Αυτό θα δημιουργήσει υπερβολική και γρήγορη φθορά των τακακιών ή φερμουίτ ταμπούρων. Καθώς επίσης και διάφορες άλλες φθορές από την αύξηση της θερμοκρασίας στο όλο σύστημα πέδησης.
Η Διάχυση είναι ένας άλλος τρόπος με το νερό / υγρασία μπορεί να εισέλθει στο σύστημα. Διάχυση συμβαίνει όταν την πάροδο του χρόνου απο υγρασία που μπαίνει μέσα από σωληνάκια φρένων κατασκευασμένα από καουτσούκ. Η χρήση των εύκαμπτων σωλήνων υψηλής πίεσης από Χάλυβα και άλλα μέταλλα θα μειώσει σημαντικά τη διαδικασία διάχυσης. Τα αποτελέσματα της διάχυσης είναι κοινά με αυτά της συμπύκνωσης. Εδώ όμως υποβόσκει ο ακραίος κίνδυνος ρήξης του ελαστικού σωλήνα με συνέπεια την απώλεια φρένου και ολική αδυναμία πέδησης, μερική ή και ολική με καταστροφικά αποτελέσματα για το όχημα.
Τα υγρά DOT 6 είναι για αγωνιστική και μόνο χρήση.
Η συχνή και σωστή συντήρηση σώζει ζωές, αλλά και την τσέπη σας.
(πηγή www.mototrail.net)