ΑΕΡΟΣΑΚΟΙ ΚΑΙ ΖΩΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
ΜΕΡΟΣ ΄Β ΖΩΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΝΤΑΤΗΡΕΣ ΖΩΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
oλοι μας πρέπει να δούμε αυτό το βίντεο
Η λειτουργία του συστήματος των ζωνών ασφαλείας με προεντατήρες βασίζεται σε ένα μηχανισμό, κατά κύριο λόγο εντατήρα, που επενεργεί στο μηχανισμό της ζώνης αναλαμβάνοντας να τη μαζέψει κατά 8 με 10 εκατοστά όταν παρουσιαστεί το παραμικρό σημάδι σύγκρουσης. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συνεργασία δύο μηχανισμών. Ο πρώτος από αυτούς (πρόκειται για αισθητήρα) μετρά τις μεταβολές της ταχύτητας του αυτοκινήτου και αναλαμβάνει να ειδοποιήσει το δεύτερο μηχανισμό όταν το όχημα σταματά απότομα. Μόλις δοθεί το σήμα απότομης επιβράδυνσης, ο μηχανισμός ενεργοποίησης απελευθερώνει ένα ελατήριο, επάνω στο οποίο είναι συνδεδεμένη μία ντίζα. Ετσι, κατά την εκτόνωση του ελατηρίου η ντίζα τραβιέται κατά 8-10 εκατοστά "παρασύροντας" παράλληλα και το κλείστρο της ζώνης. Αποτέλεσμα της όλης διαδικασίας είναι η μείωση της απόστασης που διανύει η ζώνη λόγω αδράνειας. Ωστόσο, ορισμένα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με προεντατήρες όπου στη θέση των ελατηρίων υπάρχουν εκρηκτικές ύλες, οι οποίες όταν εκτονωθούν μετακινούν ένα έμβολο που με τη σειρά του τραβά το συρματόσχοινο του συστήματος. Το σύστημα τοποθετείται κατά κύριο λόγο κάτω από το κάθισμα του επιβάτη και στηρίζεται στα ίδια σημεία όπου στηρίζονται και τα απλά κλείστρα ζώνης χωρίς προεντατήρες. Κάποια εξελιγμένα συστήματα ζωνών ασφαλείας αποτελούνται από το γνωστό προεντατήρα, αλλά επιπλέον έχουν μία διάταξη που δεν επιτρέπει παραπέρα αύξηση της δύναμης της προέντασης, όταν αυτή ξεπεράσει μία ορισμένη τιμή.
Ενα από τα πιο δύσκολα προβλήματα στα οποία καλούνται να δώσουν λύση οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι η πρόληψη των τραυματισμών από πλευρικές συγκρούσεις. Η έλλειψη ζωνών ελεγχόμενης παραμόρφωσης σε αυτά τα σημεία του αμαξώματος είναι η βασική αιτία που αυξάνει την επικινδυνότητα των πλευρικών συγκρούσεων και, φυσικά, τη σημασία του αερόσακου. Οι προσεγγίσεις του θέματος από την πλευρά των κατασκευαστών ποικίλουν. Η πιο διαδεδομένη λύση λοιπόν προβλέπει την τοποθέτηση αερόσακου στο πλαϊνό τμήμα του καθίσματος ή την εσωτερική πλευρά της πόρτας με στόχο την προστασία του κορμού των επιβατών. Μία δεύτερη επιλογή είναι ένας πλευρικός αερόσακος με πολύ μεγάλο μέγεθος αλλά και ειδική σχεδίαση, η οποία (όταν ενεργοποιηθεί το σύστημα) φροντίζει για την αποτελεσματική κάλυψη του σώματος αλλά και του κεφαλιού. Ωστόσο η πιο πρόσφατη εφαρμογή είναι οι αερόσακοι παραθύρου (windowbags) οι οποίοι προστατεύουν αποκλειστικά το κεφάλι και είναι ανεξάρτητοι από τον πλευρικό αερόσακο. Από αυτήν την κατηγορία αερόσακων, οι οποίοι διατίθενται ήδη στην αγορά, εντυπωσιάζουν οι αερόσακοι τύπου "κουρτίνας". Στην προκειμένη περίπτωση ένας πολύ μεγάλος αερόσακος εκτινάσσεται από την πίσω ή από την εμπρός κολόνα του αμαξώματος και παρέχει ένα πεδίο ασφαλούς επαφής για το κεφάλι των εμπρός αλλά και των πίσω ακραίων επιβατών ταυτόχρονα.
Oι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει την κατασκευή ζωνών ασφαλείας που διαθέτουν αερόσακο. Η νέα ζώνη που προορίζεται αποκλειστικά για τα πίσω καθίσματα μπορεί να διανέμει την δύναμη της πρόσκρουσης έως πέντε φορές περισσότερο σε σχέση με τις κοινές ζώνες, ενώ προστατεύει καλύτερα τις ευαίσθητες περιοχές όπως το κεφάλι, το λαιμός και το στήθος. Οι ζώνες ανοίγουν μέσω κρύου συμπιεσμένου αερίου σε αντίθεση τους κοινούς αερόσακους οι οποίοι ενεργοποιούνται μετά από εξώθερμη χημική αντίδραση. Όσοι τις έχουν δοκιμάσει δήλωσαν ότι είναι πιο άνετες σε σχέση με τις απλές ζώνες ενώ η Ford ευελπιστεί ότι θα αυξήσουν τη χρήση των ζωνών ασφαλείας στους πίσω επιβάτες και αξίζει να σημειωθεί ότι οι νέες ζώνες είναι απολύτως συμβατές με όλα τα παιδικά καθίσματα. Το πρώτο αυτοκίνητο που θα διαθέτει τις νέες ζώνες θα είναι η επόμενη γενιά του SUV της Ford Explorer που είναι διαθέσιμο στην Αμερική ενώ η τεχνολογία θα περάσει σε όλη την γκάμα της παγκοσμίως μέσα στα επόμενα χρόνια.
ΟΙ ΖΩΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΩΖΟΥΝ ΖΩΕΣ.