ΖΑΝΤΕΣ, PCD, Offset
Προκειμένου να προβούμε σε μία σωστή και ασφαλή αγορά ζάντας, πέραν του αισθητικού παράγοντα θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ένα σημαντικό αριθμό άλλων παραγόντων που παρουσιάζονται στη συνέχεια.Διάσταση Ζάντας
Αρχικά ας εξηγήσουμε το πλέον διαδεδομένο χαρακτηριστικό τους, τη διάσταση, που ακολουθεί σημειογραφία του τύπου 7x14. Το νούμερο 7 αναφέρεται στην απόσταση (μετρημένη σε ίντσες) μεταξύ των ακρών της ζάντας, όπου και “πατάει” το ελαστικό (rim), και όχι στο συνολικό πλάτος της ζάντας που είναι μεγαλύτερο. Ενώ το νούμερο 14 περιγράφει τη διάμετρο της ζάντας όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα:
Διάσταση Ζάντας
PCD (Pitch Circle Diameter)
Αρχίζοντας από τα προφανή θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τον αριθμό των μπουλονιών που δέχεται κάθε ζάντα. Όπως είναι ευνόητο δεν είναι δυνατόν να συνδυαστεί μία ζάντα 4 μπουλονιών με καρέ που είναι κατασκευασμένο για 5 μπουλόνια. Το καρέ είναι το σημείο εκείνο που βιδώνεται η ζάντα και ουσιαστικά αποτελεί το συνδετικό κρίκο ζάντας και αυτοκινήτου.
Επίσης εκτός από τον αριθμό των οπών που προαναφέραμε, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η μεταξύ τους απόσταση έτσι ώστε η ζάντα να μπορεί να βιδωθεί.
PCD
Τα δύο προαναφερόμενα χαρακτηριστικά περιγράφονται από τον αριθμό PCD (Pitch Circle Diameter) ο οποίος ακολουθεί σημειογραφία του τύπου 5Χ114.42. Συγκεκριμένα μία ζάντα με PCD 5Χ114.42 έχει 5 οπές με μεταξύ τους απόσταση που ορίζεται από κύκλο διαμέτρου 114.42 mm (κόκκινος κύκλος).
Offset
Κομβικής σημασίας θεωρείται η απόσταση σε mm μεταξύ των κατακόρυφων αξόνων που φαίνονται στο παρακάτω σχήμα (Κόκκινος και Μπλε). Το χαρακτηριστικό αυτό καθορίζει τη συμπεριφορά της ανάρτησης και της ευθυγράμμισης του τιμονιού.
Offset
Ο κόκκινος άξονας είναι νοητός και διέρχεται από το κέντρο του πέλματος του ελαστικού. Ο μπλε άξονας αντιπροσωπεύει το σημείο ένωσης της ζάντας με το αμάξωμα. Η μεταξύ τους απόσταση ονομάζεται offset. Στην περίπτωση (1) όπου ο κόκκινος άξονας είναι δεξιά του μπλε λέμε ότι έχουμε θετικό offset ή inset ενώ στη περίπτωση (2) όπου ο κόκκινος άξονας είναι αριστερά του μπλε λέμε ότι έχουμε αρνητικό offset ή outset. Συνήθως η απόκλιση που επιτρέπεται από τις εργοστασιακές προδιαγραφές, χωρίς να διαπιστωθεί κάποιο πρόβλημα, είναι της τάξης των 5mm με 7mm. Επειδή σε ορισμένες περιπτώσεις το μήκος αναφέρεται σε ίντσες, υπενθυμίζουμε ότι 1 ίντσα ισούται με 25,4mm. Σε ορισμένες ζάντες συναντάται η σημειογραφία “ET45” που περιγράφει inset 45mm.
Βάρος
Το βάρος της ζάντας είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας, μιας και είναι το μοναδικό βάρος που δεν υποστηρίζεται από την ανάρτηση, αλλά “κρέμεται” πάνω της. Η μείωση του βάρους θα μας προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά συνδράμοντας στην αμεσότερη απόκριση της ανάρτησης στις ανωμαλίες του δρόμου, με αποτέλεσμα να έχει το αυτοκίνητο καλύτερη πρόσφυση.
Υλικό Κατασκευής
Το υλικό κατασκευής της ζάντας είναι σημαντικό διότι συνδέεται τόσο με το βάρος της όσο και με την αντοχή της. Οι περισσότερες ζάντες πλέον είναι κατασκευασμένες από ελαφρύ τύπο αλουμινίου, προσφέροντας στο αυτοκίνητο μείωση του βάρους του και μεγαλύτερη απορρόφηση κραδασμών. Σε αντίθεση με άλλα υλικά κατασκευής, το αλουμίνιο λόγο ελαστικότητας είναι πιο ευάλωτο σε προσκρούσεις σε πεζοδρομία και λακκούβες και έτσι οι ζάντες στρεβλώνουν πιο εύκολα. Το μαγνήσιο είναι ένα από τα καλύτερα υλικά για κατασκευή ζαντών αφού προσφέρει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, είναι πιο ελαφρύ όμως η τιμή του είναι συγκριτικά με άλλα υλικά μεγαλύτερη.(πηγή www.carbibles.com)