ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΦΡΕΝΟΥ (Brake Assistant)
Από τα στατιστικά στοιχεία προκύπτει ότι τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος.
Με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής και μικροηλεκτρονικής κατάφεραν να κατασκευαστούν συστήματα, τα οποία μπορούσαν να φέρουν αποτελέσματα σε κρίσιμες καταστάσεις. Ο προ-παππούς των ηλεκτρονικών φρένων είναι το ABS το οποίο μετά την τοποθέτηση του σαν βασικό εξοπλισμό εξελίσσεται συνέχεια και προστίθενται και νέες λειτουργίες. Είναι λειτουργίες που επεμβαίνουν ενεργά στην διαδικασία οδήγησης για να αυξηθεί η σταθερότητα οδήγησης. Με τον βοηθό φρένου επιτυγχάνουμε μικρές διαδρομές φρεναρίσματος και καλύτερη ευστάθεια.
Για να γίνει πιο κατανοητός ο ρόλος του βοηθού φρένου ας παρακολουθήσουμε ένα φρενάρισμα "προ βοηθού φρένου"...
Ένας οδηγός ξαφνιάζεται από το απότομο φρενάρισμα του μπροστινού οχήματος. Του παίρνει όμως μερικά δευτερόλεπτα για να συνειδητοποιήσει την κατάσταση και να πατήσει το φρένο. Επειδή όμως αυτές οι συνθήκες δεν είναι γνώριμες στον οδηγό, δεν έχει την εμπειρία του πόσο δυνατά πρέπει να πατήσει το φρένο. Αποτέλεσμα? δεν πατάει με δύναμη το πεντάλ του φρένου, δεν δημιουργείται η μέγιστη πίεση φρένου στο σύστημα και έτσι χάνεται πολύτιμη διαδρομή φρεναρίσματος.
Άρα το αυτοκίνητο δεν σταματά έγκαιρα!!
Στις ίδιες τώρα συνθήκες, με το βοηθό φρένου, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο βοηθός φρένου αναγνωρίζει την ταχύτητα με την οποία κινείται το όχημα και την δύναμη που ασκήθηκε στο πεντάλ του φρένου αντίστοιχα. Αντιλαμβάνεται ότι η δύναμη που ασκήθηκε δεν είναι η σωστή και επεμβαίνει αυξάνοντας την μέχρι να λειτουργήσει το ABS με αποτέλεσμα να φρενάρει το όχημα και χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί.
τα είδη των βοηθών φρένου
α) ο υδραυλικός βοηθός φρένου
β) ο μηχανικός βοηθός φρένου.
Ο υδραυλικός βοηθός φρένου κατασκευάζεται και από την εταιρία Bosch και χρησιμοποιείται από την υδραυλική μονάδα του ABS/ESP για τη δημιουργία της πίεσης. Τα κατασκευαστικά πλεονεκτήματα είναι ότι δεν χρειάζονται επιπλέον εξαρτήματα να συμπεριληφθούν στο σύστημα.
Στον μηχανικό βοηθό φρένου της εταιρίας Condinental - Teves η δημιουργία της πίεσης και η αναγνώριση της κατάστασης γίνεται μέσω μηχανικών εξαρτημάτων στον σερβομηχανισμό.
Και τα δύο συστήματα έχουν ένα κοινό σημείο ότι χρησιμοποιούν τα ήδη υπάρχοντα εξαρτήματα των συστημάτων του αυτοκινήτου.
Δομή του υδραυλικού βοηθού φρένου.
Κεντρικό εξάρτημα του είναι η υδραυλική μονάδα με τον ενσωματωμένο εγκέφαλο του ABS και της αντλία επιστροφής πίεσης. Ο δότης πίεσης φρένου της υδραυλικής μονάδας, ο αισθητήρας στροφών και ο διακόπτης φώτων φρένου δίνουν πληροφορίες στον βοηθό φρένου για να αναγνωρίσει αυτή την κρίσιμη κατάσταση. Η αύξηση της πίεσης στα κυλινδράκια φρένων γίνεται με την ενεργοποίηση συγκεκριμένων βαλβίδων στην υδραυλική μονάδα και της αντλίας επιστροφής του ASR/ESP.
Σκοπός του βοηθού φρένου είναι να αυξήσει γρήγορα την πίεση στα φρένα σε μια μέγιστη τιμή. Η λειτουργία του ABS που έχει σαν σκοπό να μην μπλοκάρουν οι τροχοί, σταθεροποιεί την πίεση όταν φτάσει στην περιοχή μπλοκαρίσματος των τροχών. Αυτό σηματοδοτεί την έναρξη λειτουργίας του ABS το οποίο αναλαμβάνει από κει και πέρα τα ηνία για ένα αποτελεσματικό φρενάρισμα.
Προϋποθέσεις ενεργοποίησης του βοηθού φρένου
1. το σήμα του διακόπτη των φώτων ως απόδειξη ότι έχει πατηθεί το φρένο
2. τα σήματα των αισθητήρων στροφών, για την ταχύτητα του αυτοκινήτου.
3. το σήμα του δότη πίεσης φρένου, για το πόσο γρήγορα και με πόση δύναμη έχει πατηθεί το φρένο.
Η ταχύτητα και η δύναμη του πατήματος του πεντάλ αναγνωρίζεται από την κύρια αντλία φρένου. Αυτό σημαίνει, ότι ο εγκέφαλος αναγνωρίζει μέσω του αισθητήρα πίεσης στην υδραυλική μονάδα την αλλαγή της επίκαιρης πίεσης στην κύρια αντλία φρένου σε ένα καθορισμένο χρόνο.Αυτό είναι η αύξηση της πίεσης - Διαβάθμιση.
Αξίζει να θυμάστε ότι:
ο βοηθός φρένου δεν θα ενεργοποιηθεί όταν συντρέχει μία από τις παρακάτω συνθήκες
το πεντάλ του φρένου δεν έχει πατηθεί ή έχει πατηθεί αργά
το αυτοκίνητο κινείται με πολύ μικρή ταχύτητα
η αλλαγή της πίεσης βρίσκεται κάτω από την οριακή τιμή
ο οδηγός έχει πατήσει αρκετά δυνατά το φρένο.
Δομή του μηχανικού βοηθού φρένου
Ο σεβρομηχανισμός έχει ένα θάλαμο ενίσχυσης και ένα θάλαμο υποπίεσης. Χωρίς να πατηθεί το φρένο δημιουργείται υποπίεση και στους δύο θαλάμους από την πολλαπλή εισαγωγή.Η ενίσχυση πραγματοποιείται όταν, κατά το πάτημα του φρένου γεμίζει με ατμοσφαιρικό αέρα ο θάλαμος ενίσχυσης. Έτσι προκύπτει διαφορά πίεσης μεταξύ των δύο θαλάμων (υποπίεσης και ενίσχυσης) με αποτέλεσμα η εξωτερική πίεση να ενισχύει την κίνηση του πεντάλ φρένου.
Η μηχανική μονάδα επιλογής αποτελείται από: ένα κέλυφος μπλοκαρίσματος με ελατήριο, μία βαλβίδα εμβόλου, τον κυλινδρικό χώρο με μπίλιες και το κυλινδρικό περίβλημα (δείτε σχήμα που ακολουθεί)
Μέσω της δημιουργίας πίεσης στο σύστημα φρένων καταλαβαίνει ο οδηγός την αντίσταση στο πεντάλ φρένου. Η αρχή του μηχανικού φρένου στηρίζεται στη μεταφορά της δύναμης στο περίβλημα διεύθυνσης. Με αυτό αποφορτίζεται ο οδηγός. Με το κλείσιμο διατηρείται ανοιχτή η βαλβίδα εξωτερικού αέρα και αερίζεται ο θάλαμος ενίσχυσης.Όταν πατηθεί το πεντάλ φρένου με μια συγκεκριμένη δύναμη και με μια συγκεκριμένη ταχύτητα, ασφαλίζει η ομάδα επιλογής και ενεργοποιείται η λειτουργία του βοηθού φρένου.
Έλεγχος λειτουργίας του βοηθού φρένου
Το πεντάλ φρένου θα πρέπει να πατηθεί, όταν δουλεύει ο κινητήρας στο ρελαντί για να έχουμε την πλήρη υποβοήθηση. Ο μηχανικός βοηθός φρένου ενεργοποιείται πάνω από την περιοχή ενεργοποίησης με πατημένο το πεντάλ φρένου. Κατά την ενεργοποίηση του μηχανικού βοηθού φρένου ακούγεται ένα κλικ στο σεβρομηχανισμό. Το πεντάλ φρένου μπορεί τώρα να πατηθεί με λίγη δύναμη.
Αν αφήσουμε το πεντάλ φρένου πρέπει να απασφαλιστεί ο βοηθός φρένου (καμία υδραυλική πίεση στο σύστημα φρένου).
(πηγή wikipedia,auto24)
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου