ΣΥΣΤΗΜΑ HALDEX
όλα τα συστήματα ασφαλείας (ABS, TCS, ESP κ.λ.π.).
Τι είναι το σύστημα Haldex
Πρόκειται για έναν έξυπνο ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη, ο οποίος τοποθετείται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, μερικά εκατοστά πριν από το διαφορικό, όπως στο Audi S3. Η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα, σε συνεργασία με τους αισθητήρες του ABS και του ESP, οι οποίοι είναι στην ουσία οι ίδιοι, και σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που λαμβάνει για τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα (π.χ. στροφές), αποφασίζει αν θα μεταδοθεί η κίνηση και στον πίσω άξονα, αφού η κίνηση μεταδίδεται κατά κύριο λόγο στον εμπρός. Το βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί το Haldex από τους κλασικούς συνεκτικούς συμπλέκτες, αφορά στον τρόπο λειτουργίας, ο οποίος ελέγχεται ηλεκτρονικά. Ένας ασύμμετρος δίσκος, σε συνεργασία με έναν ηλεκτροϋδραυλικό μηχανισμό, "κλειδώνει" και μεταφέρει τη ροπή στο μέχρι πρότινος "παθητικό" άξονα. Μόλις οι αντίστοιχοι αισθητήρες αντιληφθούν διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των τροχών ανάμεσα στους δύο άξονες, ο ασύμμετρος δίσκος πιέζει ένα έμβολο - που λειτουργεί ως αντλία - το οποίο συμπιέζει ένα ειδικό σιλικονούχο υγρό. Αυτό, με τη σειρά του, ωθεί ένα δεύτερο έμβολο, μπλοκάροντας ουσιαστικά τον "ελεύθερο" πίσω άξονα.
Πώς ενεργοποιείται
Η λειτουργία του Haldex είναι διαθέσιμη με την εκκίνηση του κινητήρα και μπορεί να ενεργοποιηθεί, ανεξάρτητα από το αν το αυτοκίνητο κινείται προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Η προϋπόθεση για μεταφορά μέρους της ροπής στον πίσω άξονα είναι η διαφορετική γωνιακή ταχύτητα μεταξύ των τροχών του εμπρός και του πίσω άξονα (μια διαφορά 10 μοιρών στην περιστροφή των εμπρός και των πίσω τροχών είναι ικανή να επιφέρει παραγωγή 1000 Nm ροπής). Λαμβάνοντας υπ' όψιν αυτή τη διαφορά, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του Haldex ρυθμίζει ανάλογα την πίεση του λαδιού στο συμπλέκτη Haldex, άρα και το ποσοστό εμπλοκής του πίσω άξονα.
To σύστημα της σουηδικής Haldex εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο Audi TT και εν συνεχεία υιοθετήθηκε σε διάφορα μοντέλα του ομίλου της VW, όπως στα S3, Seat Leon, Skoda Octavia και πολλά άλλα. Το βάρος του είναι λίγο πάνω από τα 10 κιλά.
Πλεονεκτήματα
-Ευκολία στη χρήση χάρη στον αυτόματο έλεγχο
-Μεταβαλλόμενη κατανομή ισχύος στον πίσω άξονα από 0 - 100%
Ο σύνδεσμος Haldex, σε συνδυασμό με τον έλεγχο EDL, μπορεί να αντεπεξέλθει σχεδόν σε οποιαδήποτε κατάσταση οδήγησης.
Γρήγορη απόκριση, μετάδοσης ισχύος όταν η διαφορά της γωνίας περιστροφής μεταξύ του μπροστινού και του πίσω άξονα γίνει ≥ 10º.
-Δεν υπάρχει φόρτιση στην μετάδοση κίνησης κατά τη διάρκεια ελιγμών.
-Δεν υπάρχουν περιορισμοί στη ρυμούλκηση με έναν άξονα ανυψωμένο.
-Συνδυάζεται πλήρως με όλα τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης (ABS, ESP).
Μειονεκτήματα
Δεν επισκευάζεται- στο σύστημα haldex πρώτης γενιάς εντοπίστηκε πρόβλημα στον εγκέφαλο του συστήματος, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση όλο το σύστημα, το οποίο έχει αρκετό κόστος
Έλλειψη τεχνογνωσίας από τα συνεργεία, και δυστηχώς δεν υπάρχει επίσημος επισκευαστής του συστήματος, παρά μόνο ημίμετρα..
Πως λειτουργεί
Στο ξεκίνημα και στην επιτάχυνση μεταφέρει το μάξιμουμ της ροπής στον οπίσθιο άξονα.
Στην γρήγορη οδήγηση, η περισσότερη ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα.
Στο φρενάρισμα, όλη η ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα.
Στο παρκάρισμα, η περισσότερη ροπή μεταφέρεται στον εμπρόσθιο άξονα, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία.
Όταν και οι 2 τροχοί του εμπρόσθιου άξονα ολισθαίνουν, όλη η ροπή μεταφέρεται στον οπίσθιο άξονα. Όταν ένας από τους εμπρόσθιους τροχούς ολισθαίνει, μεγάλο ποσοστό της ροπής μεταφέρεται στον οπίσθιο άξονα.
Το VW GROUP χρησιμοποιεί και δύο συστήματα τετρακίνησης.
Συγκεκριμένα τα οχήματα με την μηχανή τοποθετημένη εγκάρσια χρησιμοποιούν το HALDEX, ενώ τα οχήματα με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά τον διαμήκη άξονα, χρησιμοποιούν το TORSEN.
H τεχνολογία έχει προχωρήσει και σήμερα είμαστε στο σύστημα τέταρτης γενιάς. Στην καρδιά του Haldex 4ης γενιάς βρίσκεται ένας πολύδισκος ηλεκτροϋδραυλικός συμπλέκτης με θεωρητικά ευέλικτη κατανομή της ροπής, η οποία μπορεί να διαμορφωθεί σε αναλογία 100/0 εμπρός/πίσω ή το αντίστροφο. Το σύστημα συνεργάζεται στενά με τον εγκέφαλο του κινητήρα, της μετάδοσης και των ABS/ESP, χωρίς να χρειάζεται η ανίχνευση της ολίσθησης των τροχών, όπως συμβαίνει στα Torsen (το Quatro της Audi). Είναι ελαφρύτερο από ένα μηχανικό σύστημα, ενώ ευνοεί και την κατανάλωση, καθώς στην ευθεία η εμπλοκή του πίσω άξονα είναι πολύ μικρή (10%, με την υπόλοιπη ροπή να μεταφέρεται στον εμπρός). Επίσης, το σύστημα μπορεί να κατανέμει την ροπή ανάμεσα στους δύο πίσω τροχούς ανάλογα με την πρόσφυση
Καλησπερα μου βγαζει θορυβο πισω απο τα 80 και πανω εως 145 skoda scout 1,8 2010 μοντελο.
ΑπάντησηΔιαγραφή