DSG ΚΙΒΩΤΙΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ - OΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ
Οι εποχές έχουν αλλάξει πλέον, οι γρήγορες αλλαγές δεν επιτυγχάνονται χειροκίνητα αλλά ηλεκτρονικά. Το group VAG έχει πρωτοπορήσει και χρησιμοποιεί το Κιβώτιο Διπλού Συμπλέκτη, άλλωτε ως DSG και άλλωτε ως S tronic.
Με κιβώτια διπλού συμπλέκτη εξοπλίζονται πλέον μοντέλα των Skoda,VW, Audi, Seat. Θα
μπορούσε να πει κανείς πως το DSG (Direct-Shift Gearbox) είναι το ιδανικό κιβώτιο για οποιονδήποτε οδηγό. Από την μία το DSG είναι σε θέση να υπερκαλύψει τις απαιτήσεις όποιου αναζητά ένα αυτόματο κιβώτιο που να μεταβαίνει από την μία σχέση στην άλλη με απόλυτα ομαλό και βελούδινο τρόπο. Μπορεί επίσης να επιτύχει την μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου, όχι μόνο από τα συμβατικά αυτόματα κιβώτια, αλλά και από τα περισσότερα μηχανικά κιβώτια. Αυτά τουλάχιστον ισχύουν για την μία λειτουργία του κιβωτίου DSG με τον επιλογέα στην θέση «D». Μία κίνηση προς τα δεξιά αρκεί για να περάσει την θέση «S» για να ικανοποιηθούν οι ανησυχίες ενός οδηγού που επιθυμεί να κινηθεί σε πιο σβέλτους ρυθμούς. Οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται στις ιδανικές στροφές ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη επιτάχυνση ενώ για ακόμη μεγαλύτερη οδηγική ευχαρίστηση πίσω από το τιμόνι υπάρχουν δύο paddles δίνοντας αγωνιστική γεύση. Από μηχανολογικής πλευράς το DSG είναι εκπληκτικό στην λειτουργία του καθώς καταφέρνει να είναι πιο οικονομικό από τις εκδόσεις με μηχανικό κιβώτιο αλλά και πιο γρήγορο από πολλά ανθρώπινα χέρια. Η οικονομική λειτουργία του DSG οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στο γεγονός πως η σύμπλεξη είναι θεωρητικά «ξηρή» (πρακτικά οι δίσκοι είναι ξηροί αλλά λιπαίνονται από το λιπαντικό του κιβωτίου που «ρίχνει» την θερμοκρασία) και όχι υδραυλική. Ο κλασικός υδραυλικός μετατροπέας που υπάρχει στα συμβατικά κιβώτια, στο ρόλο του συμπλέκτη, αποσπά έργο από τον κινητήρα, άρα και ισχύς, άρα έχουμε αυξημένη κατανάλωση. Παράλληλα, στο DSG η εμπλοκή από την μία σχέση στην άλλη είναι άμεση χωρίς να υπάρχει η αίσθηση του ελαφρού πατιναρίσματος (που παρουσιάζουν τα κλασικά αυτόματα κιβώτια) λόγω του υδραυλικού υγρού και του φυγοκεντρικού μετατροπέα ροπής.
Από τεχνικής πλευράς
Με κόκκινο απεικονίζονται δύο εξωτερικοί άτρακτοι: με την σειρά από αριστερά ο ένας πάνω φέρει τα γρανάζια της 6ης, 4ης και 2ης σχέσης ενώ ο κάτω της όπισθεν, 5ης, 3ης και 2ης σχέσης. Με το μάτι του μηχανολόγου το R32 είναι αποτελεί μία εξαιρετική κατασκευή η οποία συνδυάζει κόμπακτ V6 μοτέρ, τετρακίνηση με συμπλέκτη τύπου Haldex και κιβώτιο ταχυτήτων DSG. Το τελευταίο συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όχι μόνο για τις αστραπιαίες αλλαγές των έξι σχέσεων του, αλλά και για την καταπληκτική σύλληψή του. Παρατηρείστε το σχήμα και προσπαθήστε να φανταστείτε με την πράσινη απόχρωση δύο ομόκεντρα τοποθετημένους άξονες οι οποίοι ελέγχονται από δύο συμπλέκτες που βρίσκονται σε λουτρό λαδιού (στο 6-speed DSG). Καθένας από τους δύο άξονες ελέγχεται από ηλεκτροϋδραυλικούς μηχανισμούς ξεχωριστά για τον καθένα συμπλέκτη και συνθέτουν κατά μία έννοια τον πρωτεύοντα που υπάρχει στα κλασικά κιβώτια. Με κόκκινο απεικονίζονται δύο εξωτερικοί άτρακτοι: με την σειρά από αριστερά ο ένας πάνω φέρει τα γρανάζια της 6ης, 4ης και 2ης σχέσης ενώ ο κάτω της όπισθεν, 5ης , 3ης και 2ηςς σχέσης. Στα ανεβάσματα, το DSG πραγματοποιεί τις αλλαγές σε περίπου 0,3-0,4″ ενώ τον ίδιο χρειάζεται και για τα κατεβάσματα. Πως γίνεται αυτό; Όταν, για παράδειγμα, επιλεχθεί η 3η σχέση -στη μία άτρακτο- ταυτόχρονα «κουμπώνει» και η 4η -στην άλλη άτρακτο- η οποία όμως δεν «τρέχει» μέχρι να την αφήσει ο ένας από τους δύο συμπλέκτες. Έτσι, όταν ο οδηγός θελήσει να «ανεβάσει» απλά ο ένας συμπλέκτης απελευθερώνεται και εμπλέκεται ο άλλος, με την 4η σχέση. Με άλλα λόγια είναι σαν να έχουμε δύο ξεχωριστά κιβώτια ταχυτήτων όπου το καθένα χρησιμοποιεί το δικό του συμπλέκτη αλλά με κοινή έξοδο ισχύος.
7-speed DSG
Πέρασαν σχεδόν πέντε χρόνια από τότε που η VW παρουσίασε το πρώτο κιβώτιο με διπλό συμπλέκτη σε μοντέλα παραγωγής. Το 6-speed DSG. Η επιτυχία του DSG επιβεβαιώθηκε σε μόλις μία πενταετία καθώς έχουν πωληθεί εκατομμύρια αυτοκίνητα με το προηγμένο κιβώτιο έξι σχέσεων της VW. Για πολλούς το DSG θεωρείται ο μελλοντικός αντικαταστάτης των συμβατικών κιβωτίων λόγω των γνωστών πλεονεκτημάτων του. Για αυτό η VW φρόντισε να δώσει νέα διάσταση στο DSG προσθέτοντας ακόμη μία σχέση.Φαινομενικά το νέο 7-speed DSG μπορεί να ακούγεται σαν ένα 6-speed DSG στο οποίο προστέθηκε μία σχέση επιπλέον. Στην πράξη όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς υπάρχουν αρκετές και σημαντικές διαφορές. Η μεγαλύτερη είναι πως στο επτατάχυτο DSG οι δύο συμπλέκτες είναι «ξηροί» και δεν κολυμπούν στο λάδι του κιβωτίου. Με αυτόν τον τρόπο οι μηχανικοί εξασφάλισαν λιγότερες απώλειες και συνεπώς μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου. Για παράδειγμα, το Golf TSI με τους 122 ίππους και το χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο καταναλώνει 6,3 lt/100km ενώ η έκδοση με το επτάρι DSG μόλις 5,9 lt/100km. Αντίστοιχα οι εκπομπές ρύπων μειώνονται από 149g/km στα 139g/km. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η σύγκριση με ένα κλασικό αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής όπου οι εκδόσεις με το 7-speed DSG αποδεικνύονται τουλάχιστον κατά 20% πιο οικονομικές στον τομέα της κατανάλωσης. Γιατί δύο κιβώτια DSG; Γιατί το ένα συμπληρώνει το άλλο. Το 6-speed DSG είναι ικανό να μεταφέρει μεγάλα ποσά ισχύος ενώ το 7-speed DSG έχει σχεδιασθεί συγκεκριμένα για μοντέλα με μικρότερης απόδοσης μηχανικά σύνολα. Αξίζει να σημειωθεί πως και τα δύο κιβώτια DSG κατασκευάζονται στο εργοστάσιο παραγωγής μονάδων μετάδοσης στο Kassel της Γερμανίας. To 7-speed DSG ζυγίζει 70 κιλά και αποτελείται από 400 διαφορετικά μέρη ενώ κατά την φάση της εξέλιξης του μερικές από τις πρωτότυπες μονάδες δοκίμασαν την αξιοπιστία τους για περισσότερες από 60.000 ώρες συνεχούς λειτουργίας στους πάγκους. Κάποιες άλλες διένυσαν περισσότερα από δύο εκατομμύρια χιλιόμετρα στον πραγματικό κόσμο χωρίς να παρουσιάσουν το παραμικρό πρόβλημα.
Mechatronic
Το 7-speed DSG συνδυάζεται με TSI και TDI εκδόσεις, έχει μήκος 369 χιλιοστά και ζυγίζει 70 κιλά. Χάρη στο γεγονός πως οι δίσκοι του δεν εμβαπτίζονται σε λουτρό λαδιού στο νέο 7-speed DSG δεν υπάρχει ο εναλλάκτης λαδιού, το φίλτρο λαδιού και άλλα εξαρτήματα και για αυτό το λόγο είναι κατά 23 κιλά ελαφρύτερο από το 6-speed DSG.Όπως και σε αυτό έτσι και στο νέο 7-speed DSG υπάρχουν δύο ξηροί συμπλέκτες και τρεις άτρακτοι με τα γρανάζια των σχέσεων. Η καρδιά του DSG ονομάζεται Mechatronic και πρόκειται για μία μονάδα που διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τα σήματα και τα δεδομένα που δέχεται από τους αισθητήρες ώστε να τα μεταβιβάσει σε εντολές προς τους ενεργοποιητές. Με απλά λόγια το Mechatronic είναι η ηλεκτρική μονάδα που ουσιαστικά αποτελεί το μόνο κοινό στοιχείο αν υποθέσουμε πως μιλάμε για δύο χωριστά κιβώτια. Και η Mechatronic είναι αυτή που αναλαμβάνει κάθε φορά να εκτελέσει τις εντολές του οδηγού με τον βέλτιστο και ταχύτερο τρόπο βάσει του προγράμματος με τον οποίο εξοπλίζεται. Ενώ στο 6-speed DSG η Mechatronic ενσωματώνεται με την μονάδα που ελέγχει την κυκλοφορία του λαδιού, στο 7-speed DSG βρίσκεται αυτόνομη και ανεξάρτητη. Έτσι, μπορεί να συναρμολογηθεί πολύ πιο εύκολα ενώ οι αλλαγές των σχέσεων μπορούν να γίνουν ανεξάρτητα από την λειτουργία του κινητήρα επιτρέποντας έτσι έναν υβριδικό τρόπο κίνησης και απενεργοποίησης του κινητήρα (start/stop).
Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν ενδείκνυται κάποιο service, μετά από κάποια χιλιόμετρα και αλλαγή λαδιών σε αυτό το κιβώτιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕμένα στο σταμάτημα κάνει θόρυβο το σασμάν.. Και μου είπαν στην vw ότι είναι λόγω του 7αρι...
ΑπάντησηΔιαγραφή